Näkemyksiämme muutoksesta ja kasvusta | Palveluna

Huomiokaappauksen kaava

Kirjoittanut Jarkko Kurvinen | 15.2.2018 7:30

Kaappaa huomio näkemyksilläsi ja voit selättää myös isompia kilpailijoitasi. Kun jaat näkemyksiäsi höystäen niitä relevanteilla ja ajankohtaisilla kulmilla, saat kaapattua alasi huomion ja johdettua keskustelua. Valitsemalla teemasi fiksusti saat myös toimittajien huomion ja ansaittua heidän avullaan näkyvyyttä medioissa artikkeleiden ja haastatteluiden muodossa.

Esimerkiksi Vuokraturvan Timo Metsola on päässyt niskan päälle alansa henkisenä markkinajohtajana: miehen harvakseltaan ilmestyvää blogia siteerataan lehdissä ja häntä haastatellaan, koska hänellä on sanottavaa ja hän on helposti toimittajien saatavilla. Vuokraturva määritteli ja otti haltuun oman nichensä asuntosijoittamisen markkinassa. Silti he toimivat koko asuntomarkkinan äänitorvena, koska yrittäjä on toimittajien mielestä se kiinnostavin. Voit olla varma, että jos Metsola ei pitäisi alaansa kiinnostavana, se ei sellaisena näyttäytyisi muillekaan.

Välittömyys viestinnässä luo myös loistavia mahdollisuuksia nopeimmille. Kun alallasi tapahtuu jotain kiinnostavaa tai se on uutisotsikoissa, sinulla on loistava paikka ottaa kantaa ja täydentää tarinaa merkityksellisillä asioilla. Esimerkki: jos kilpailijasi viihtyvät juttuinensa pilvenhattaralla tai vinkkitasolla, sinulla on tuhannen taalan paikka erottautua ottamalla kantaa esimerkiksi tuoreiden yrityskauppojen, sääntelyä koskevien muutosten tai muun relevantin asian vaikutuksiin toimialallasi. Voisit myös napata ilmiön tai henkilön uutisista ja kertoa esimerkiksi, mitä lukijasi voisivat oppia kyseisestä ilmiöstä tai henkilöstä.

Uutiskaappauksen kaava on yksinkertainen

  • Valitse uutisaihe, joka on relevantti asiakkaillesi tai sidosryhmillesi.
  • Katso, saisitko siitä nopeasti aikaiseksi juttua – erilaista, kiinnostavaa ja jaettavaa juttua. Optio: joukkoista sisältöä kysymällä nopeasti sähköpostitse tai tekstiviestitse kompakteja mielipiteitä kollegoilta, kilpailijoilta ja alan mielipidevaikuttajilta luvaten juttuun täyden lähdeviitteen.
  • Kokoa juttu nopeasti kasaan.
  • Kun juttu on valmis, liitä se otsikkotasosta lähtien vahvasti alkuperäiseen juttuun.
  • Julkaise juttu omissa kanavissasi ja linkitä se relevanteille tahoille, niin toimituksiin kuin mukana olleille tahoillekin, sähköpostitse ja sosiaalisissa medioissa.
  • Vinkkaa jutusta mahdollisimman monelle relevantille taholle ja katso, saatko kaappauksesi lentoon.