Yritystarinan sankari on asiakas

2 min luettavaa

Kun kaikki tekevät sisältömarkkinointia, voit erottautua vain osallistuttavalla ja innostavalla tarinankerronnalla.

Huomiostamme kilpaillaan enemmän kuin ikinä. Sen myötä meistä on tullut varsin hyviä karsimaan silmiimme osuvia viestejä ja sisältöjä. Olemme niin tehokkaita, etteivät tärkeimmätkään viestit aina tavoita meitä. Avaamme tuttujemme viestejä luottamuksesta, mutta meillä on suojamuurit päällä kaikkea uutta kohtaan. Huomiomme saaminen vaatii siis kiinnostavuutta, hyötyä tai viihdettä sekä oikeaa ajoitusta. Miten onnistut saamaan potentiaalisen asiakkaan jakamattoman huomion?

Ala kertoa koskettavia tarinoita. Meitä kiehtovat tarinat ja ne koukuttavat meitä katsomaan, kuinka tarinassa käy. Pienenä meille opetettiin tarinoilla mm. varovaisuutta, reiluutta ja periksiantamattomuutta. Sama mekanismi toimii näin vanhempanakin, koska tunteet auttavat meitä ankkuroimaan paremmin tietoa kuin kylmä faktalista ikinä. Olemme varsin huonoja muistamaan listoja, sepustuksia tai ylipäätänsä faktoja. Samat asiat puettuna tarinan muotoon jäävät paremmin mieleemme herättämiensä tunteiden ja muistiankkureiden kautta. Tarinoiden tarkoitus on synnyttää keskustelua, rakentaa luottamusta ja jättää muistijälkiä eli päästä ihmisten suojamuurien läpi ja paaluttaa haluttu vaikutus vastaanottajaan.

Herätä tarinoilla luottamusta avaamalla yrityksenne arkea. Älä siis keksi tarinoita tyhjästä, vaan ammenna sisältöä jokapäiväisestä toiminnastanne. Pidä huolta aitoudesta, sillä leikkaamalla ja liimaamalla saat vain siloteltua korporaatiolätinää, mikä ei innosta ketään. Sisältömarkkinoinnin suurin vahvuus ja heikkous on sisällössä: jos petät asiakkaan luottamuksen laaduttomalla sisällöllä (oppaaksi naamioidulla myyntipuheella, minäminä-blogipostauksella jne), nousee kynnys sisältöjen nauttimiseen kerta kerralta.

Yksittäiset sisältöponnistukset tukevat harvoin yrityksesi markkinointia, vaan niiden pitää olla osa yrityksen kulttuuria. Saadaksesi yrityksesi suunnan selväksi kaikille, niin itselle, yrityksesi työntekijöille kuin asiakkaille, kannattaa laatia inspiroiva tarina yrityksellesi – tulevaisuuden käsikirjoitus.

Yritystä eteenpäin ajava sisältöstrategia onkin käytännössä sarjan käsikirjoitus, jonka taakse koko tuotantoporukka on sitoutunut. Kaikki tuotannossa tietävät, kenelle sarjaa tehdään, mikä sarjan idea on ja mihin sarja on menossa eli mitä tapahtuu seuraavaksi. Sarjoissa näyttelijöille ja ohjaajille annetaan vapauksia ilmaista itseään, mutta suunta on kaikille yhteinen. Hyvistä ja erinomaisista sarjoista nousee tähtiä esille, mutta harva sarja toimii pelkän yhden tähden varassa eli koko tiimin pitää onnistua, jotta sarja toimisi. Hyvin yhteen toimivalla tuotannolla pystyt toteuttamaan innostavan tarinan, joka jää ihmisten mieliin. Hyvät sarjat jättävät aina seuraajansa janoamaan lisää – mitä seuraavassa jaksossa tapahtuu?

Ala tarinankertojaksi. Kerrot työntekijöinesi tälläkin hetkellä yrityksesi tarinaa, mutta jos et ole suunnitellut sitä, vaihtuu viesti kertojan mukaan ja tulkinta jää jokaisen vastaanottajan harteille. Kehitä siis yrityksellesi yhteinen tarina, joka kertoo kuinka yrityksesi ottaa kohderyhmänsä haltuun: ratkaisee ongelmia ja auttaa asiakasta saavuttamaan tavoitteitaan. Ottamalla asiakkaasi tarinoidesi sankariksi, huomiosi on taattu.

Kerro tarinoilla yrityksesi asiakkaita kiinnostavista tilanteista, toimintatavoistanne, asiakkaistanne ja heidän menestyksistä sekä tavoista, joilla tarjoomanne helpottaa asiakkaidenne elämää. Älä kuitenkaan hukuta asiakastasi kylmiin faktoihin vaan herätä haluja kuulla lisää – näytä intohimosi aiheeseen, innosta, herätä tunteita ja jätä muistijälkiä.

Voit erottautua massasta kertomalla kiehtovia tarinoita. Tutki siis markkinatilannetta ja löydä oma rakosi kilpailijoista erottautumiseen sekä asiakkaiden lumoamiseen. Yrityksesi tarina kertoo, miksi olette olemassa, mihin tähtäätte, miten toimitte, minkälaiset ihmiset rakentavat tarinaanne, ketkä hyötyvät asiantuntemuksestanne ja minkälaisia asiakastarinoita olette olleet luomassa.

Yritystarina ja sitä tukevat sisällöt konkretisoivat osaamisenne ja hyötynne tarinan sankarille, asiakkaalle. Kun kaikille, niin yrityksen omalle väelle, asiakkaille kuin markkinoille on selvää, miksi olette olemassa, mitä teette ja mihin olette menossa, on loppu vain oikeiden ihmisten ja asiakkaiden poimimista tarinaan mukaan. Ala siis tarinankertojaksi erottuaksesi harmaasta sisältömassasta ja voitat asiakkaasi luottamuksen.