traffic in Hong Kong at sunset time

Varusteleka tatuoituna pakaraan

Varustelekan markkinointi lähtee ennen kaikkea yrityksen kulttuurista ja rakkaudesta ihmisiä kohtaan. Voisiko sinusta olla oman toimialasi Varustelekaksi – asiakaskeskeiseksi tarinankertojaksi?
Jarkko Kurvinen

Armeijan ylijäämätavaraa myyvä Varusteleka tituleeraa itseään maailman parhaaksi kaupaksi. Kansainvälistyvä yritys on oiva esimerkki markkinoinnin ja yrityskulttuurin voimasta. Varusteleka ei jätä ketään kylmäksi, kun se kertoo rakastavansa asiakkaitaan ja toisaalta sen työntekijät rakastavat Varustelekaa. Mistä sinusta kertoo se, että 40% Varustelekan työntekijöistä eli noin 20 henkilöä, ovat tatuoineet itseensä Varustelekan?

Onnistuneen sisäisen markkinoinnin ansiosta Varustelekan hyvä henki näkyy ja kuuluu. Uudet työntekijät pääsevät nopeasti mukaan toimintaan ja Varustelekan toimintakulttuuri mahdollistaa uusien ideoiden nopean käytäntöön viennin. Ideat voivat suuntautua esimerkiksi prosessien tehostamiseen, toimintatapojen kyseenalaistamiseen tai markkinointiin.

Varustelekan juttu ovat ihmiset. Yhdessä onnistutaan ja epäonnistutaan. Yrityksessä sallitaan virheetkin ja jopa rohkaistaan niiden tekemiseen, koska niiden avulla voidaan välttyä emämokilta. Varustelekan toimitusjohtaja Henry Nyström kuvaa, kuinka yrityksen kulttuuri syö aivan kaiken aamupalaksi. Hän kuvaa saavansa valtavasti energiaa, kun voi innostua toisten ideoista. Yrityksessä ei ole sellaisia asioita, mistä ei voitaisi keskustella ja toisaalta työntekijät viihtyvät yhdessä myös vapaa-ajalla. Varustelekassa vannotaan avoimuuden nimiin: kaikki tietävät, mitä on meneillään, mitä on suunnitteilla ja miten menee. Kaikesta voidaan keskustella ja kaikkia kuunnellaan. Miksi muuten johtajalla olisi kaksi korvaa ja yksi suu?

Varustelekan perustaja Valtteri Lindholm kertoo, että yrityksen markkinointiin osallistuvat aktiivisesti kaikki ja työntekijöillä on mahdollisuus toteuttaa keksimiään ideoita yrityksen eri kanavissa. Yhteispeli on mahdollistanut myös Varustelekan markkinoinnin ketteryyden, sillä kuka tahansa voi heittää ideoita markkinointiin, joita jalostetaan tiiminä. Markkinoinnissa Varusteleka pelaakin omassa sarjassaan, koska yrityksessä kaikki voivat ottaa osaa markkinointiin ja kaikki yrityksessä on markkinointia.

Varusteleka tunnetaan räväkästä tyylistään, joka iskee kuin tuhat volttia tärkeimpään kohderyhmään, ja yleensä herättää paheksuntaa kohderyhmän ulkopuolissa. Juuri se on heidän viestintänsä ydin; ei kaikkea kaikille vaan jämäkästi eteenpäin valitulla linjalla. Ja vaikka joskus mennään hieman överiksikin, mitään kriisiviestintää ei tarvita, kun ollaan avoimesti sanojensa takana. Vaikka Varustelekan viestisisältö ei sovi sellaisenaan kaikille, heidän tapansa viestiä persoonallisesti omalle kohderyhmälleen sopii kelle tahansa.

Miten sisältökulttuuri näkyy arjessa? Siinä missä normaali yritys tyytyy kertomaan myymistään tuotteistaan hädin tuskin nimen, hinnan, mitat ja materiaalin, kerrotaan Varustelekassa samasta aiheesta sellainen tarina, joka saa lukemaan ja jakamaan juttua eteenpäin muille samanhenkisille. Yrityksestä jaetaan aivan kaikki eteenpäin avoimesti, niin mokat kuin onnistumiset ja ne hulluimmatkin ideat. Asiakkaat kiittävät tekemällä samoin.

Varustelekassa viestitään kohderyhmän ehdoilla. Viesteissä korostuvat auttaminen, rehellisyys ja hauskanpito. Jokaisesta tuotteesta on kerrottu tarina kokemuksineen. Kuitenkaan samaa tarinaa ei tuupata kaikille, vaan esimerkiksi pienempien kokojen myymiseksi naisasiakkaita varten Varustelekalla on oma Facebook-sivunsa, jossa esitellään tuotteet perinteisemmillä tavoilla.

Yrityksen kulttuuri mahdollistaa jatkuvan kehittämisen ja oppimisen, ketterän reagoinnin ja kuten Valtteri Lindholm sanoo, hyvään tuotetuntemukseen perustuvan asiakaspalvelun. Varustelekalla ei ole siiloja, vaan kaikki tekevät tasapuolisesti hommia asiakkaan palvelemiseksi. Esimerkiksi verkkokaupan tuotekortti on silloin epäonnistunut, jos se ei vastaa asiakkaiden kaikkiin kysymyksiin. Samoja tuotekortteja käytetään myös myyjien kouluttamiseen, jotta kaikilla olisi yhteisiä tarinoita kerrottavanaan.

Varusteleka vannoo kolmeen kovaan koohon, eli kysymiseen, kuuntelemiseen ja kiinnostumiseen, koska rakastamalla ihmisiä saat rakkautta. Yrityksessä ei erotella asiakkaita ja työntekijöitä vaan ne ovat kumpainenkin yhtä tärkeitä. Varustelekan markkinointi lähtee ennen kaikkea yrityksen kulttuurista ja rakkaudesta ihmisiä kohtaan. Voisiko sinusta olla oman toimialasi Varustelekaksi – asiakaskeskeiseksi tarinankertojaksi?

Katso myös