10 ideaa kasvuhakkerointiin

3 min luettavaa

Ajattele, jos palkkalistallasi olisi kasvuhakkeri, joka päivästä toiseen keskittyisi vain takomaan sinulle lisää massia käyttämällä kaikkia niitä keinoja, joita moderni maailma tarjoaa. Kasvuhakkeri auttaisi sinua tekemään tuotteestasi päivä päivältä paremman asiakaspalautteen pohjalta ja loistavan asiakasymmärryksensä ansiosta antaisi arvokasta palautetta ja ohjeistusta, mihin paukut kannattaisi laittaa seuraavaksi. Kasvuhakkerointi ei perustu massiiviseen markkinointiosastoon, vaan tuotteeseen, jossa markkinointi on sisäänrakennettuna ja jota käyttäjät rakastavat, sekä systemaattiseen, kasvuun tähtäävään toimintaan.

Kokosimme sinulle 10 ideaa kasvuhakkeroinnin aloittamiseksi

1) Luo tietopankkeja tai yhteisöjä

Luomalla tavoittelemallesi kohdeyleisölle hyödyllisen tietopankin tai yhteisön saat ohjattua keskustelua ja istutettua haluamiasi aloitteita toimialalle. Voit esimerkiksi tehdä toimialasi sanaston, aloittelijan oppaan verkkoon, kalenterin toimialasi tapahtumista tai listata toimialasi vaikuttajat yhteen paikkaan. Toisaalta myös työkalupakki tai linkkipankki voi osoittautua arvokkaaksi resurssiksi. Yhteisöllä pystyt taas ohjaamaan ja jopa johtamaan keskustelua keräämällä käyttäjät ja toimialan vaikuttajat samaan paikkaan viestintäsi piiriin.

2) Käytä uutiskaappausta tai trendikkäitä puheenaiheita eduksesi

Kun alaasi koskevissa uutisissa tai keskusteluissa nousee esille teema (käytä seurantatyökaluja), josta olet jo aiemmin kirjoittanut tai luonut sisältöä, muokkaa vanha sisältösi täydentämään uutista tai tuomaan lisäarvoa keskusteluun, jotta voit julkaista sen uudestaan. Viittaamalla uutiseen tai keskusteluun saat julkaisustasi relevantin yleisölle ja muut jakamaan sitä rinnallasi.

3) Hakukoneoptimoi kaikki tuottamasi sisällöt

Tuottaessasi uutta sisältöä tutki huolella, mitä hakukoneista haetaan ja mitä sosiaalisissa medioissa jaetaan. Käytä Googlen avainsanatyökalua nähdäksesi hakumäärät tai Buzzsumo.comia selvittääksesi, mitä juttuja on jaettu paljon sosiaalisissa medioissa. Hakukoneet pyrkivät löytämään hakijalle hakua parhaiten vastaan sivun, eli käytä löytämiäsi termejä luomissasi sisällöissä ja keskity aina yhdellä sisällöllä yhteen hakusanaan tai hakusanojen yhdistelmään. Älä tyydy pelkästään yksittäisiin sanoihin, vaan hae myös pitkiä häntiä eli useammasta sanasta koostuvia otsikoita, kuten ”kasvuhakkerointi taktiikat b2b”

4) Käytä yhteistyökumppaneita sisältöjen jakamiseen

Kun luot uutta sisältöä, oli kyseessä sitten opas, blogi tai esitys verkossa, hyödynnä yhteistyökumppaneitasi ja sidosryhmiäsi sisällön jakelussa. Onko tuottamastasi sisällöstä lisäarvoa kumppanisi tai sidosryhmiesi seuraajille? Pyydä heitä jakamaan sisältöäsi. Nykyään kaikki janoavat laadukasta sisältöä, joten sisällöstä kannattaa tarjota suunnattua/muokattua versiota, jota kumppanisi ja sidosryhmäsi voivat hyödyntää oman markkinointinsa rinnalla.

5) Luo lista hyödyllisistä asioista, jossa markkinoit yritystäsi tai itseäsi

Listat ovat suosittu sisältötyyppi, joten niitä kannattaa hyödyntää helppona tapana luoda hyvää sisältöä. Jos luot esimerkiksi toimialallesi listan hyödyllisistä työkaluista tai seurattavista vaikuttajista, voit sisällyttää siihen edustamasi työkalun tai itsesi sekä tietysti sellaiset tahot, joiden uskot olevan innostuneita jakamaan listaasi eteenpäin. Näin saat muut markkinoimaan rinnallasi.

6) Luo hyödyllisiä oppaita tai pitkiä sisältöjä

Jos haluat valloittaa hakukoneet ja saada kasvatettua asiantuntija-arvoasi, kannattaa luoda opas tai pitkiä sisältöjä, jotka kattavat tehokkaasti käsittelemäsi aiheen. Ajattele sisältöjä ”kaupallisena Wikipediana”, eli sellaisena sisältönä, joka vastaa kiinnostuneiden asiakkaiden kysymyksiin ja kertoo heille tietystä aiheesta kaiken oleellisen. Opas voi koostua sarjasta blogipostauksia, ja voit julkaista sen monessa eri muodossa tai jopa osassa. Kokoamalla oppaan ladattavaksi PDF:ksi voit pyytää sitä vastaan yhteystietoja tai esimerkiksi laittaa alun ensimmäiset luvut kaikkien saataville ja pyytää yhteystiedot muita lukuja vastaan vakuutettuasi lukijan vahvalla alulla.

7) Kerää sähköpostilistaa

Sähköposti toimii tänä päivänä todella hyvin silloin, kun ihmiset ovat oma-aloitteisesti antaneet sähköpostiosoitteensa ja pyytäneet sinulta sähköpostia. Koska yhteystiedoista tulee päivä päivältä arvokkaampaa kauppatavaraa, kannattaa kertoa selkeästi, mitä lisäarvoa tilaaja saa uutiskirjeestäsi. Voit esimerkiksi käyttää tilauksen täkynä tekemääsi pikaopasta, raporttia, kyselyä tai jotain muuta sisältöä, jolla potentiaalinen asiakas sitoutuisi sinuun. Oman sähköpostilistan avulla voit tavoittaa hetkessä satoja, jopa tuhansia, ihmisiä, joihin olet jo luonut luottamuksen. Näin saat nopeutettua uusia lanseerauksia ja luotua varsin tehokkaasti kaikupohjaa jutuillesi.

8) Hyödynnä mainonnan uudelleenkohdennusta

Aktivoi potentiaaliset asiakkaasi palaamaan sivuillesi. Kun saat houkuteltua sivuillesi tuotteistasi ja palveluistasi mahdollisesti kiinnostuneita asiakkaita esimerkiksi blogisi tai oppaidesi voimin, mutta he eivät malta samalla kertaa tutustua tarjoomaasi, voit houkutella heidät takaisin mainonnan uudelleenkohdennuksella. Tämä onnistuu esimerkiksi Facebookissa, Twitterissä tai Googlessa. Voit määrittää, että esimerkiksi asiakkaan ongelmaa käsittelevällä sivulla X käynyttä kävijää tavoitellaan Googlen mainosverkoston tai sosiaalisten medioiden kautta räätälöidyllä viestillä, joka koskee edeltävää käyntiä sivulla.

9) Hyödynnä A/B-testausta

Koska et voi tietää kokeilematta, mikä otsikko tai toimintakehote toimii, niitä kannattaa testata aktiivisesti. Julkaisuissa voit hyödyntää A/B-testausta esimerkiksi blogien ja sähköpostien otsikoiden tai toimintakehotusten suhteen. Otsikko on 80 senttiä eurosta, ja hyväkään sisältö ei löydä lukijaansa, jos otsikko ei nappaa kiinni. Voit myös testata otsikoita hakukonemainonnalla ostamalla mainontaa kahdella eri otsikkovaihtoehdolla ja katsoa, kumpi resonoi paremmin yleisössä. A/B-testauksella saat vältettyä pahimmat karikot julkaisuissasi ja tehostettua yleisön hankintaa.

10) Tee tuotteesi testaamisesta mahdollisimman helppoa

Jos tuotteeseesi tai palveluusi pääsee tutustumaan verkon yli, poista kaikki tutustumisen tiellä olevat, keinotekoiset esteet. Älä kysele asiakkaalta kengännumeroa, triviaalia tietoa, jos tärkeintä on luoda vain yhteys luottamuksen synnyttämiseksi. Jos saat tuotteesi koekäyttöön tai asiakkaan katsomaan demosi, sinulla on jo pelkkää käyntiä vahvempi side luotuna. Helpotat potentiaalisen asiakkaan elämää, kun tyydyt vain välttämättömiin tietoihin demon tai koekäytön mahdollistamiseksi.

Kasvuhakkerointi auttaa sinua kasvamaan, jos pystyt parantamaan tuotettasi asiakasymmärryksen avulla sekä hankkimaan ja pitämään uusia asiakkaita. Jos taas joudut ikään kuin liittämään markkinoinnin tuotteeseen jälkikäteen etkä pääse kehittämään itse tuotetta, kasvuhakkeroinnilla ei ole sinulle sen kummempaa merkitystä – se ei ole muuta kuin uusi, hauska trenditermi. Markkinoinnilla on hetkellisesti helppoa saada vaikka kuinka paljon uusia asiakkaita, mutta salaisuus onkin asiakkaiden pitämisessä ja elinkaariarvon kasvattamisessa sekä siinä, miten saat asiakkaasi suosittelemaan sinua muille, potentiaalisille asiakkaille. Kasvuhakkerointi ei siis ratkaise tuotanto-ongelmiasi, mutta keskittymällä asiakasarvoon se ratkaisee markkinointiongelmasi.