Aika on parasta markkinointiasi

2 min luettavaa

Liian moni yritys kitsastelee asiakkaiden kanssa käytetystä ajasta. Teleoperaattorit ulkoistavat palveluaan itsepalveluroboteille, pankkien ja vakuutusyhtiöiden hissimusiikki tulee jo korvista – henkilökohtainen kontakti alkaa olla jo erottautumistekijä itsessään.

En tunne yhtäkään yritystä, joka sanoisi, ettei asiakkaiden palvelu olisi heille tärkeää tai jopa toiminnan keskiössä. Kuitenkin käytäntö usein eroaa tästä ratkaisevasti ja syynä on ajanpuute. Ei ehditä rakentamaan luottamusta myyntitapahtumien ulkopuolella, ei ole varaa pitää asiakasta kädestä kiinni saati kysellä kuulumisia ennen tai jälkeen toimituksen. Tavalla tai toisella asiakas kuitenkin ostaa yritykseltäsi yhä useimmin aikaa. Mikset siis tarjoaisi sitä ja rakentaisi siitä tavaramerkkiäsi.

Markkinointia tehdään nykyään usein hutaisemalla, räiskäistään massaviesti kaikille rekisterissä, ehkä soitellaankin vähän sokkona ja jäädään odottamaan tuloksia. Ei siitä mitään hyvää synny, mutta jos käyttäisit aikaa, niin voisit saada tuloksiakin. Käyttämällä tunnin pari enemmän voit saada paljon parempia tuloksia: vartin kohderyhmän rajaamiseen tuotteen tai palvelusi tärkeimmän hyödyn mukaan, toisen houkuttelevan lupauksen kehittelyyn vaikka tarjous parissa tunnissa, kolmannen viestin räätälöintiin kohderyhmälle iskeväksi ja loput varmistaaksesi viestisi lisäarvon kohderyhmälle.

Sen sijaan, että ampuisit tuhannelle, lähetä personoitu viesti mieluummin viidellekymmenelle ja varaudu soittelemaan kiinnostuneimmat läpi. Saat takuulla parempia tuloksia käyttämällä hieman enemmän aikaa.

Yritysten välisessä kaupankäynnissä myynti on yleensä suorassa suhteessa asiakkaiden kanssa vietettyyn aikaan. Ei asiakaskäyntejä, ei myyntiä. Meillä kaikilla on kiire ja potentiaalisen asiakkaan ajan saaminen ei ole itsestäänselvyys. Jos tulet puskista, etkä ole käyttänyt aikaa lämmittelyyn etukäteen, voi kyyti olla kylmää. Arvontuotto synnyttää kuitenkin luottamusta, mistä kaikessa kanssakäymisessä on kyse.

Asiakassuhteen voi myös aloittaa verkossa tai kasvokkain tilaisuuksissa. Innostavat sisällöt tai tapahtumien tietoiskut, puheenvuorot sekä kouluttaminen ovat varmasti arvokkainta kasvokkainoloaikaa asiakkaan kanssa. Olen kuullut monesta suusta esimerkiksi messujen tärkeimmäksi anniksi puhujat ja esitykset. Ei niinkään puoliväkisin väännetyt ständit, koska välittömät tarpeet saa täytettyä hakukoneidenkin kautta ja kiinnostavimmat tavattavat bongataan etukäteen verkosta. Anna asiakkaalle siis aikaa oikeassa kohdassa saadaksesi hänen luottamuksensa.

Rakenna luottamusta käyttämällä aikaa arvontuottoon luomalla asiakkaille hyödyllisiä sisältöjä. Kirjoittamalla ajan saatossa kerryttämäsi kokemuksen esimerkiksi ostajan oppaaksi, käyttäjän käsikirjaksi tai matkaajan muistilistaksi, teet hyvän vaikutuksen.

Sama pätee myös blogeihin, saat pienellä ajankäytöllä autettua suurtakin asiakasmäärää kerralla jakamalla osaamistasi, kokemuksiasi ja ajatuksiasi asiakkaidesi iloksi. Kirjoittamiseen käytetty aika myös monistuu tehokkaasti, koska luomasi sisältö jää elämään asiakkaan arkeen kun taas hetken hurmassa mietitty mainoskampanja elää vain sen pienen hetken – mihin rahasi riittävätkään. Sisältöihin käyttämäsi aika auttaa niin sisäisessä kuin ulkoisessa markkinoinnissa ja erottaa sinut positiivisesti muusta tarjoajamassasta.

Aika on kallista ja juuri siksi tärkein erottautumistekijäsi. Älä mene metsään tehostaessasi asiakaspalvelua minimoimalla käytettävissä olevia resursseja, vaan sijoita asiakkaan kanssa vietettyyn aikaan, koska siinä päätetään asiakassuhteenne tulevaisuus.

Minkälaisen asiakaskokemuksen olet valmistautunut jättämään? Kaikilla on saman verran aikaa, käytä siis omasi viisaasti ja mene askeleen pidemmälle ajankäytössäsi asiakkaan suuntaan, sillä se on parasta markkinointiasi.