Somemarkkinoinnin trendit 2016

2 min luettavaa

Merkittävin some-markkinoinnin kehityssuunta/trendi vuodelle 2016? Miksi?

Putoat kelkasta, jos asiakaskeskeinen myynti ja markkinointi eivät ole ensi vuoden ykkösprioriteettejasi. Yritys- ja tuotelähtöisen markkinoinnin aika ohi ja tehokkaat markkinoijat panostavat asiakkaille arvokkaisiin kohtaamisiin pitkin asiakkaan matkaa.

Käytämme sosiaalisia medioita yhä enemmän suodattamaan päivittäistä tietotulvaa, haistelemaan trendejä ja selviämään läpi päivittäisestä kakofoniasta sen perinteisen tiedonhaun ja maineenrakentamisen lisäksi. Menestyjäyritykset rakentavat yhdessä asiakkaidensa kanssa oman maineensa, jopa maailmansa. Maine palvelee yhteisen arvopohjan ja vetovoimaisen tarinan siivittämänä päivästä toiseen – niin yrityksen kuin sen rakentaman yhteisön voimin. Yhteisen tarinan ja arvojen toteutumiseen käytetään aikaa ja rahaa arjessa. Siksi esimerkiksi Finlayson herättää positiivista keskustelua toimimalla näkyvästi arvojensa mukaan.

Maailmanluokan asiakaskokemus on yhä tärkein tavoite, kun palvelun monikanavaisuus on jo elinehto ja reaaliaikaisuus meneillään oleva harppaus. Sosiaalisuus ja avoin viestintä hiipii setämiestenkin repertuaariin ja arkipäiväistyy. Vanhat tuppisuiset toimintatavat jätetään taakse ja yhä useampi viestii aktiivisesti rakentaen mainettaan ja avaten tapaansa auttaa. Odotamme yritysten elävän arjessamme mukana, reagoivan ajankohtaisiin ja arvojensa mukaisiin asioihin sekä olevan saatavilla silloin kun meille sopii.

Some-palvelu, jota markkinoijan kannattaa pitää silmällä vuonna 2016? Miksi?

Some-palvelu, johon kannattaa ensi vuonnakin tuijottaa, on omien ostajapersoonien eniten käyttämät mediat. Seuraisin ennemmin käyttäytymisen muutosta ja mukautuisin siihen sen sijaan, että seuraisin somevouhotusta. Valitse asiakkaillesi luontevimmat mediat ja keskity loistamaan niissä.

Ensi vuonna näemme siis enemmän keskittymistä olemassaoleviin palveluihin, koska nykyiset uusiutuvat tänä päivänä nopeammin kuin koskaan. Fiksu markkinoija unohtaa kanavat ja keskittyy olemaan siellä, missä saa luotua asiakkaalle parhaiten lisäarvoa ja kohtaa asiakkaansa heidän tahtomallaan tavalla. Parhaimmat laittavat tunnetta peliin ja keskittyvät viestimään niin persoonallisesti, että sen tunnistaa ilman markkinoijan nimeäkin.

Ensi vuosi on ennen kaikkea arvon vuosi ja markkinoijat panostavat omaisuuseriin – luottamusta kerryttävään sosiaaliseen pääomaan ja yhteisön rakentamiseen, mainepääomaan, asiakkaan tiedonhakuvaiheen haltuunottoon ja arjessa elävään omaan mediaan.

Yrityksissä tehdään vähemmän asioita laadukkaammin ja syvennetään suhteita jatkuvien irtosuhteiden hakemisen sijasta.

Suurin haaste somen hyödyntämisessä markkinoinnissa vuonna 2016? Miksi?

Meillä ajatellaan aivan liian pienesti. Yritykset rakentavat asiakaskeskeisyyttään vielä pitkälti oman työn ohessa ilman mietittyä suunnitelmaa, prosessia saati vastuutettuja resursseja. Haemme jatkuvasti hopealuoteja uusista kanavista, ismeistä tai teknologioista, kun kuitenkin kaikki riippuu asiakkaalle luomastamme lisäarvosta.

Kaikesta tulee yhtäkkiä helpompaa käsittää, kun katsomme toimintaamme asiakkaan silmin. Muutos yrityskeskeisestä asiakaskeskeiseen ei ole missään nimessä helppoa, mutta maksaa itsensä tuhatkertaisesti takaisin.

Silti viime vuodenkaan haasteet eivät ole ratkenneet. Mittaaminen on yhä useimmille sietämättömän vaikeaa. Fakta on, että jos mittaat vain kivoja lukuja, sinulla ei ole asiaa johtoryhmään. Myynnin ja markkinoinnin yhteispeli loistaa yhä useassa yrityksessä poissaolollaan ja arjessa puhutaan aivan eri kieltä. Kun ei ole yhteisiä arjen ohjureita tai menestyksen mittareita, muutos on vaikea, ellei mahdoton.

Sosiaaliseen mediaan liittyvä buzz word/ilmiö/palvelu, joka jää unholaan vuonna 2016? Miksi?

Nöyristelyn soisin jäävän historiaan. Nöyristelyn vastakohta ei ole psykopaattinen itsekehu, vaan oman osaamisensa näyttäminen todeksi asiakkaalle hyödyllisellä tavalla. Nöyristely on myös suurin esteemme maailmanvalloitukselle, sillä jos emme saa kommunikoitua osaamistamme edes kotikentällä, miten se välittyisi hiekkalaatikkomme ulkopuolelle?

Yritykset pursuvat asiakkaille hyödyllistä osaamista ja arvokkaita mielipiteitä, mutta tyydymme vaikenemaan monikielisesti. Onhan vaikeneminkin viesti siitä, ettei avoimuus ja arvontuotto innosta. Valtaosa asiakkaiden arvosta jää siksi luomatta, kun me pelkäämme toistelevamme itsellemme itsestäänselvyyksiä, kilpailijoiden hyytäviä arvioita saati asiakkaiden tylsistyttämistä, vaikka juuri osaamistammehan ja arvomaailmaamme me olemme myymässä.

Eiköhän luovuta peloista sekä anneta liekkimme roihuta ja sytyttää vuonna 2016 porukalla.

Suurin toiveesi sosiaaliseen mediaan ja some-markkinointiin liittyen vuodelle 2016?

Hyvää fiilistä: enemmän erottuvia heittäytymisiä, kokeilukulttuuria ja markkinointia asiakkaiden kanssa.

Haluamme enemmän persoonaa peliin ja kasvoja kuin siloteltua korporaatiolätinää. ”Meillä saa epäonnistua, mutta vain kerran” ei ole kokeilukulttuuria. Perinteinen markkinoija markkinoi asiakkaille kun moderni markkinoija markkinoi asiakkaiden kanssa.