Rakenna näkymättömien myyntimiesten armeija

2 min luettavaa

Kun ostamisesta on tullut itsepalvelua, voit voittaa asiakkaidesi sydämet lumoamalla heidät hyödyllisellä ja avustavalla sisällöllä. Sisältömarkkinointi kehrää kauppaa ympärivuotisesti säästä riippumatta.

Jos et pysty palvelemaan potentiaalista asiakastasi aukottomasti tiedonhakuvaiheessa lähtien, et pääse edes keskusteluihin mukaan ja kilpailijasi tekee kaupat. Potentiaalisilla asiakkailla ei ole aikaa käydä monen myyjän kanssa puolen tunnin kyselymaratooneja ja toisaalta pelkkiin tuotetietoihin tutustumalla harva saa vastaukset kaikkiin avoimiin kysymyksiinsä. Asiakas suuntaa siis hakukoneen äärelle ja selvittää omatoimisesti, miten hänen ongelmansa voitaisiin ratkoa. Hän etsii tarjoajien lisäksi sopivia artikkeleita, lehtijuttuja, tuotearvioita ja -vertailuita sekä blogipostauksia täyttääkseen tiedonjanonsa. Yrityksen kannalta asiakkaasta on tullut ninjaostaja ja sellaisen pystyy taklaamaan vain näkymättömällä myyntimiehellä – auttavalla ja hyödyllisellä sisällöllä.

Sisältömarkkinoijalla on merkittävä kilpailuetu verrattuna pelkkiin tuote- tai palvelusivuihin luottavaan myyjään. Tehdäkseen vaikutuksen ostajaan, sisältömarkkinoijan on pakko ymmärtää asiakastaan hyvin ja siten hän pystyy ohjaamaan keskustelut nopeasti oikeille uomille – oli se sitten verkossa tai kasvokkain. Hyvä markkinointihan purkaa ostamisen esteet yksi kerrallaan vastaamalla kaikkiin mieltä vaivaaviin kysymyksiin ja saa asiakkaan haluamaan ostamista. Sisältömarkkinoija näkee myös suoraan, mistä aiheista asiakas on erityisen kiinnostunut eikä joudu luottamaan pelkkiin oletuksiin tai perushyötyihinsä. Varsinkin yritysmyynnissä se on todella suuri etu. Kun keskustelu aloitetaan asiakkaan pyynnöstä, päästään myös nopeammin ongelman todelliseen ytimeen eivätkä powerpointit ole keskustelun pääroolissa.

Sisältömarkkinointi luo yrityksellesi näkymättömän myyntimiesten armeijan. Kun esimerkiksi palvelun ostaminen tuntuu usein riskipitoisemmalta kuin tuotteiden ostaminen, voi hyvällä sisällöllä vakuuttaa ostajan ennakkoon kyvystänne palvella. Sisältömarkkinointi myös kestää ajan patinaa, parilla kolmella sisällöllä et ehkä vielä valloita maailmaa, mutta kymmenillä sisältöaihioilla jo ensimmäisen vuoden jälkeen kaikki potentiaalisten asiakkaiden tiet vievät luoksesi. Voit palveluyrityksenä esimerkiksi pitää verkossa omaa koulua, jakaa vinkkejä ja ideoita sekä kertoa tavastanne tehdä töitä. Tuotemyynnissä voit opastaa asiakkaitasi käyttämään tuotetta, kertoa erilaisia käyttökohteita ja -tilanteita sekä yhdistää asiakkaiden kokemukset markkinointiisi. Tällainen markkinointi ei pelkästään lisää luotettavuuttasi vaan myös auttaa rakentamaan suhteita.

Kun ymmärrät kohderyhmäsi arkea, tiedät kaiken heidän ostokäyttäytymisestään ja kiinnostuksen kohteista, teet itsestäsi korvaamattoman rakentamalla yrityksestäsi alasi keskeisen median. Näin sinulla on kohdennettu kanava nykyisille ja tuleville asiakkaillesi sekä sinulla on mukana pettämätön ansaintalogiikka – myyt tuotteitasi ja palveluitasi sisältöjäsi ahmiville, mikä tekee sinusta myös pelottavan tehokkaan julkaisijan. Harva meistä jakaa tuote- tai palvelusivuja sosiaalisille verkostoilleen, mutta hyödylliset ja avuliaat sisällöt päätyvät paljon useammin jaettavaksi. Näin asiakas viettää enemmän aikaa kanssasi, ottaa osaa markkinointiisi ja luo sinulle verratonta kilpailuetua – hän antaa sosiaalisen pääomansa lainaan, parantaa löydettävyyttäsi ja lisää haluttavuuttasi omalla panoksellaan.

Rakentamalla asiakkaidesi arkea tukevan median, voit saada sisällöntuottoon mukaan valmistajia, jakeluporrasta, alan keskeisiä harrastajia ja isoja nimiä sekä mikä parasta, myös asiakkaitasi. Älä tyydy olemaan pelkkä sisällönluoja, sillä julkaisijana voit yhdistää asiakkaillesi hyödylliset sisällöt useasta eri lähteestä. Alkamalla julkaisijaksi ja luomalla kumppanuuksia sekä sisältöyhteistyötä, rakennat itsellesi sellaisen markkinointikoneiston, jota voit hyvällä omatunnolla kutsua näkymättömäksi myyntimiesarmeijaksi. Ota siis asiakkaasi mukaan markkinointiin, rakenna oma mediasi tukemaan asiakkaidesi arkea ja auttamaan suositteluasi, niin saat rakennettua ninjamaisen tehokkaan myynti- ja markkinointikoneiston.