OSTA KASVUA PALVELUNA
Menu
OSTA KASVUA PALVELUNA

Monimutkainen hidastaa – siis yksinkertaista

Jarkko Kurvinen

Moderni tuotekehitys hyödyntää ketterää kehitystä. Tuotekehitys aloitetaan selvittämällä asiakasongelma, sitten tehdään hypoteesi sen ratkaisusta ja rakennetaan kevein mahdollinen asiakasongelman ratkaiseva tuote (Minimum Viable Product, MVP), jolla voidaan testata ratkaisuolettamaa sekä opitaan sen vaikutuksista ja kehitetään tuotetta asiakaspalautteen perusteella. Prosessin tärkeä osa on kyseenalaistaminen ja oppiminen havainnoista, mutta myös ymmärrys siitä, milloin tuotteelle ei ole kysyntää. Markkinoinnilla et voi pelastaa huonosti tehtyjä kotiläksyjä.

Ketterä tuotekehittäjä ei yritä tuoda tuotetta valmiina markkinoille, vaan testaa olettamuksiaan joka käänteessä. Joskus kevein mahdollinen ratkaisu on yhden sivun myyntisivu internetissä pienellä mainospanostuksella, jolla testataan, saadaanko tuotteesta kiinnostuneita jättämään yhteystietonsa tuotesisältöä tai viestejä vaihtelemalla. Joskus kyseessä on kevyt prototyyppi lopullisesta tuotteesta, esimerkiksi paperilla taiteltuna tai keveämmällä tekniikalla toteutettuna, tai tuotevideo, jolla kuvataan ongelma ratkaisuineen ja kartoitetaan tuotteen kysyntä.

Jos asiakasongelma on varmasti tunnistettu, ketterällä kehityksellä voidaan lähteä tekemään alati valmiimpaa tuotetta asiakaskäyttäytymisen perusteella. Ketterässä tuotekehityksessä mennään pahasti metsään, jos aluksi yritetään rakentaa auto ilman moottoria, sillä onnistuminen edellyttää, että aloitat rullaluistimilla, sitten hyppäät potkulaudan kyytiin, seuraavaksi valitset kulkupeliksi moottoripyörän ja siitä siirryt luontevasti autoon. Älä yritä alkuun tavoitella Ferraria, jos pääset perille moottoripyörälläkin.

mvp-palveluna

 

Saatat olla kiinnostunut myös

Samasta kategoriasta Markkinointi

Tilaa näkemykset sähköpostiisi