Mielipidejohtajuus strategisena valintana

1 min luettavaa

Kukapa ei haluaisi olla toimialansa mielipidejohtaja, alan keskeinen hahmo, jota seurataan ja kuunnellaan? Suunnannäyttäjän rooli tuo selkeää kilpailuetua, rakentaa luottamusta ja auttaa erottautumisessa. Mielipidejohtajuus edistää strategisten asiakkuuksien rakentamista ja luo sinulle mainetta vaikeimpienkin ongelmien ratkaisijana. Sen myötä saat uusia asiakkaita ja kykenet vahvistamaan nykyisiä suhteitasi.

Mielipidejohtajuus pohjautuu näkemykseen toimialasi tulevaisuudesta, sen haasteista ja niiden voittamisesta. Mielipidejohtajuus kulkee käsi kädessä yrityksen kilpailuetujen kanssa. Mitkä ongelmat ovat asiakkaiden riesana tänään ja mahdollisesti tulevaisuudessa? Mihin suuntaan näet alasi kehittyvän ja mitä meidän pitää tehdä nyt menestyäksemme tulevaisuuden maailmassa?

Mielipidejohtaja vie, tai jopa vetää, toimialaansa eteenpäin näkemyksillään. Mielipidejohtajuuden tavoittelu on strateginen valinta, joka vaatii organisaatiolta suurta sitoumusta ja resursseja. Alan äänitorveksi kipuaminen vaatii aikaa, sillä kyseessä on ennen kaikkea matka, joka tehdään yhdessä asiakkaiden kanssa parempaan huomiseen.

Nykyään ei mielipidejohtaja pääse enää loistamaan vain nykytilan tulkkina, vaan hänellä tulee olla syvällisempi ymmärrys asiakkaiden toimialojen nykyisistä ja tulevista haasteista sekä näkemys siitä, kuinka trendit vaikuttavat kyseisiin toimialoihin niin lyhyellä kuin pitkälläkin aikavälillä. Pelkkä asiantuntemus ei siis riitä, koska nyt janotaan näkemyksiä. Jos sinulla on sanottavaa ja halu menestyä, nyt – jos koskaan – on hyvä hetki valloittaa oma toimialansa ja ottaa paikkansa alan mielipidejohtajana.

Rakenna yrityksellesi epäreilu kilpailuetu suunnannäyttäjän roolista, koska mitä kauemmin sitä tekee, sitä helpompaa se on. Tavoittelemalla toimialasi suunnannäyttäjän asemaa rakennat kilpailueduksi muodostuvaa omaisuuserää. Aseta yrityksellesi yhteinen pohjantähti toimialasi haltuunotosta ja muuta sanat teoiksi. Näin kykenet luomaan digitaalisen taseen, jolla hallitset asiakkaidesi tiedonhakuvaihetta ja pääset mukaan hankintakeskusteluihin näkemyksiesi ja luomasi lisäarvon voimin.