OSTA KASVUA PALVELUNA
Menu
OSTA KASVUA PALVELUNA

Sisäinen markkinointi

Jarkko Kurvinen

Yrityksen markkinoinnin tärkein voimavara on työntekijät. Heidän asenteensa, ulkoasunsa ja tapansa viestiä ovat yrityksesi tärkeimmät käyntikortit. Markkinointia on kaikki, mitä teet tai jätät tekemättä. Kannattaa siis panostaa siihen, mitä tarinaa työntekijäsi kertovat yrityksestä eteenpäin, ovatko he innoissaan siitä, miten he viestivät sekä miten he palvelevat asiakkaita ja minkälaisen asiakaskokemuksen he luovat.

Sisäinen markkinointi on ihmisten innostamista, merkityksen tuomista työhön, valmentamista, energisointia ja aloitteellisuuteen kannustamista. Se sitouttaa ihmiset yhteisen tavoitteen ääreen ja auttaa onnistumaan. Sisäisen markkinoinnin tehtävä on valmentaa ja innostaa yrityksen ekosysteemiin kuuluvia ”sisäisiä asiakkaita”: henkilökuntaa, yhteistyökumppaneita, toimittajia ja jakelijoita.

Haluat saada ”sisäiset asiakkaasi” tuottamaan parasta mahdollista asiakasarvoa eli ponnistelemaan yrityksen tarkoituksen ja suunnan mukaisesti tarjotaksesi parempaa palvelua ja luodaksesi voittamattoman asiakaskokemuksen.

Hyvä mittari sisäisen markkinoinnin onnistumiselle on, minkälainen fiilis asiakkaalle jää talossa tai toimipisteessä asioituaan. Onko talossa tekemisen meininki ja hyvä tunnelma, vai jääkö vierailusta päällimmäiseksi ynseä korporaatiofiilis? Esimerkiksi aikanaan ensivierailuni ZEFin toimistolla olivat poikkeuksetta sellaisia, että niistä jäi voimaantunut olo, kun jokainen zefiläinen tervehti henkilökohtaisesti ja iloisesti. Se tekemisen meininki ja hymy – ne tarttuivat. ZEFin liekki siis tarttuu! Voitko sanoa samaa omasta yrityksestäsi?

Sisäinen markkinointi auttaa siis kaikenkokoisia yrityksiä menestymään. Kun kaikilla on yhteinen kaava ja standardisoitu tapa tehdä asioita, toiminta näkyy yhtenäisenä myös asiakkaille. Hyvä esimerkki kaikille tutuista standardoiduista toimintatavoista: jotkut sanovat menevänsä McDonald’siin syömään ulkomailla ollessaan, koska se tarjoaa tutun ja turvallisen minimitason kaikkialla maailmassa. Valitsemasi asiakaskokemuksen taso, on sinusta itsestäsi kiinni, mutta säännönmukainen, hyvä asiakaskokemus ei synny sattumalta, vaan yhteisillä toimintatavoilla, jotka toimivat paikasta ja kanavasta riippumatta.

Yritysten on nykyään saatava koko porukkansa yhteisen asiakaskokemuksen ja -lupauksen taakse, sillä asiakkaan kokemus on yhtä hyvä kuin yrityksen heikoimman lenkin suoritus. Sisäisen markkinoinnin avulla voidaan vahvistaa sekä asiakaskokemusta että asiakaslupauksen eteen ponnistelua. Kertaviesti ei riitä, vaan markkinoinnin tulee olla jatkuvaa ja henkilökunnan tulee tuntea itsensä osalliseksi. Siksi sisäisen markkinoinnin tulisikin olla jatkuva tapa toimia yrityksessä, ja parhaimmillaan se on myös hyvin kustannustehokasta, kun saat työntekijäsi liekehtimään. Se intohimo näkyy ja kuuluu parhaiten ulospäin ja sytyttää myös kaikki ympärilläsi.

Kun haluat muutosta, sinun on ensin myytävä ongelma rehellisellä kuvauksella nykytilasta. Jos ihmisillä ei ole yhteistä käsitystä ongelmasta tai samanmielisyyttä sen suhteen, sinun on vaikea myydä ratkaisuakaan. Sinun pitää osallistuttaa henkilökuntasi ratkaisun muodostamiseen, sillä sanelemalle et pitkälle pötki. Toisin sanoen: jos haluat luoda maailmanluokan asiakaskokemuksen, sinun pitää ensin myydä ongelma, osallistuttaa porukka sen ratkaisuun ja yhteisellä päätöksellä valmentaa ja auttaa työntekijöitäsi tarjoamaan ratkaisua asiakkaalle. Saat parempia tuloksia, kun työntekijäsi ovat innostuneita ja tunnistavat toiminnan tarkoituksen ja kun yhteiset toimintatavat ja -mallit ovat kaikille selviä.

Sisäisen markkinoinnin -mallit onnistuminen edellyttää pohjalleen positiivista yrityskulttuuria, mutta se myös vahvistaa yrityskulttuuriasi ja saa sen näkymään ulospäin. Esimerkiksi työntekijälähettilyyteen kannustaminen on vaikeaa, jos ihmiset eivät ole aidosti ylpeitä ja innostuneita työstään ja yrityksestään.

Saatat olla kiinnostunut myös

Samasta kategoriasta Markkinointi

Tilaa näkemykset sähköpostiisi