Somemarkkinoinnin trendit 2018

3 min luettavaa

Merkittävin some-markkinoinnin kehityssuunta/trendi vuodelle 2018? Miksi?

Inhimillisyys. Kiiltokuvien aika on ohi, nyt haluamme ihmisen esille. Jotain johon samaistua, jotain mitä tuntea. Ihminen, kasvot, persoona. Niitä me janoamme.

Ihmisillä on kanavat tukossa. Tietoähky. Tähyilemme yrityksiä, jotka uskaltavat tehdä ensimmäisenä asioita, ilmiöitä ja tekoja toimialallaan ja valitsemissaan kanavissa. Me kaipaamme tahoja, jotka aktivoivat mielikuvituksemme, päästämään läpi suojakuoriemme. Luovuus ja rakkaus tekevät paluun. Uusi ja ihmeellinen on harvassa. Haluamme tuntea jälleen.

Yrityksissä on kuluneena vuonna harjoiteltu ahkeraan hetkessä elämistä ja kykyä reagoida elämään ympärillä, mutta matkaa riittää. Reaaliaikaisuus ja interaktiivisuus erottavat jyvät akanoista. Kiinnostava ja asiakasarvoa tuottava sisältö on nyt hygieniatekijä, ei kilpailuetu, nyt erottautumiseen vaaditaan yhä enemmän luovaa tarinankerrontaa, asiakkaiden ja vaikuttajien osallistuttamista sekä ennen kaikkea kykyä olla läsnä. Läsnäoloon on onneksi tullut avuksi chatit, somebotit ja tekoäly, mutta 2018 on vielä opettelun vuosi.

On todellisuus hetkittäin piinaa. Kultakalojen mielenkiinnon nappaamiseksi vuosittain trendeissä toistuu niin mobiili, videot kuin lisätty todellisuuskin. Mutta salaisuus on niiden yhdistämisessä. Dopamiinikarkkia aivoille. Livestreamit koukuttavat, nyt ja tässä tapahtuu. Taskuissamme kulkeva teknologia alkaa vihdoin mahdollistaa tarinankerronnan keneltä tahansa. Kysymys kuuluukin, kellä on koskettavaa kerrottavaa. Reaaliaikaisuus on valttia, kun nyt halutaan olla läsnä hetkessä ja kokea elämykset tapahtumien ja kohtaamisten keskeltä. Some-alustojen tarinaformaatit ohjaavat yhä enemmän kertomaan tarinan lyhyissä ja tekstitetyissä pätkissä. Vain jotta kultakalatkin pääsevät mukaan.

Some-palvelu, jota markkinoijan kannattaa pitää silmällä vuonna 2018? Miksi?

Facebook jatkaa määrätietoisesti markkinan valtaamista. Se napsii parhaat ominaisuudet kilpailijoiltaan tarjoillakseen kaiken samasta paikasta. Niin toiminnallisuuksien kuin yleisöjenkin näkökulmasta. Myös B2B-yleisöjen osalta. Facebookilla on jo hallussa reaaliaikaisuus ja interaktiivisuus sisällöissään ja yhteisöissään. Moni on rakentanut asiakasyhteisönsä ja työyhteisönsä Facebookin päälle. Se on hypännyt jo TV:seenkin tarjoten loputonta videovirtaa katsojaansa koukuttaen. Nyt uutena asiana se tuo yrityksille kovaa tahtia Messenger-palvelua botteineen tarjolle jo yritysten verkkopalveluihin.

Kaupanteon näkökulmasta Facebook rakentaa kovaa vauhtia itsestään merkittävää ja koukuttavaa kauppapaikkaa. Sen on veikattu syrjäyttävän perinteisiä verkkokauppapaikkoja niin autoissa, asunnoissa kuin muissakin hyödykkeissä. Ja vaikka kauppapaikka ei vielä lopullista läpimurtoa tekisikään, on hyvä huomata Facebookin ahtavan puolta ihmiselämää palveluunsa. Se minkä palvelu menettää nuorissa, saa se Instagrammin kanssa yhä kiinni merkittävän massan kaikista ikäluokista.

B2B-puolella LinkedIn on väkevöitynyt alustana entisestään. Se ei ole enää työttömien facebook, vaan paikka ottaa paikkaa toimialan suunnannäyttäjänä ja johtaa asiakkuuksia. Se uudistuu jatkuvasti niin algoritmiensa kuin sisältöjensä myötä. Palvelu muuntautuu jatkuvasti yhä enemmän sosiaalisen asiakkuudenhallinnan suuntaan tarjoten mitä moninaisempia palveluita oikeiden yleisöjen tavoittamiseen. LinkedIn tarjoaa loistavia pelipaikkoja yrityksille ja asiantuntijoille erottautumiseen olemalla läsnä, kun vieläkin monella toimialalla näkyväisyys LinkedInissä on lähellä nollaa. Vaikka päivitysten näkymiseen vaikuttavat algoritmit pakottavat tarjoilemaan myös kevyttä sisältöä, välillä liiankin heppoista, ammatilliset keskustelut ovat löytäneet uuden kodin ja aktivoineet paljon sellaisia ammattilaisia, jotka eivät aiemmin olleet tottuneet monistamaan läsnäoloaan kasvokkain vaikuttamisesta verkkovaikuttamiseen.

Suurin haaste somen hyödyntämisessä markkinoinnissa vuonna 2018? Miksi?

Suurin haaste on luopua kiillotetusta haarniskasta ja paljastaa pala ihmistä. Täydellinen on tylsää, vasta särmä tekee ihmisistä ja brändeistä kiinnostavia. Ja samaistuttavia. Kun emme uskalla olla haavoittuvaisia, emme kokeile uusia juttuja ja näkökulmia, vaan taannumme menemään tutulla ja turvallisella.

Ihmekös markkinoinnissa on vaikea laittaa tunteita peliin, kun olemme turruttaneet aistimme ja feikkaamme sujuvasti eri tunnetiloja ihkuin hymiöin. Naamakirjaankin piti oikein erikseen lisätä tunnetilat, jotta uskaltaisimme ja osaisimme näyttää tunteitamme. Ei se kai näin vaikeaa pitäisi olla?

Mieli on hyvä suojautumaan uusilta opeilta ja ideoilta. Päästäksesi suojamuureista läpi, ihon alle, meidän pitäisi uskaltaa kertoa rohkeampia tarinoita. Ei niitä pirun tarinaksi naamioituja yrityshistoriikkejä, vaan jotain sellaista, mikä saa sydämemme läikähtämään ja meidät samaistumaan tarinankertojan tunnetiloihin. Vai oletko koskaan miettinyt, miksi kysymme tunnetko tarinan?

Minulla on unelma. Ja mitä useampi ihminen uskaltaisi tulla unelmineen kaapeistaan, sitä inhimillisempi paikka tämä ihmisten internet olisi. Mieti seuraavan kerran päivittäessä, lisäätkö jälleen yhtä kiiltokuvaa vai paljastaisitko palan ihmistä. Huomaat kyllä eron.

Sosiaaliseen mediaan liittyvä buzz word/ilmiö/palvelu, joka jää unholaan vuonna 2018? Miksi?

Unohdetaan kasvottomat yritykset. Heitetään haarniskat ja kiiltokuvat mäkeen. Inhimillisyys voittaa täydellisyyden koska tahansa. Kasvottomuuden aika on ohi. Edelläkävijät rakentavat ihmisistä käyttöliittymää yritykseensä.

Olkoon vuosi 2018 siis merkityksellisten kohtaamisten vuosi – yrityksen kasvot edellä!

Suurin toiveesi sosiaaliseen mediaan ja some-markkinointiin liittyen vuodelle 2018? Miksi?

Trendit ovat hyvä mauste. Megatrendeistä puhumattakaan. Tärkeintä on kuitenkin saada ihmisille kanava auki. Ei se ja se somepalvelu, vaan huomio. Kiinnostus. Tunne. Luo yhteys ja sinua seurataan.

Tulevanakin vuonna hyvin hoidetut perusasiat ovat menestyksen edellytys. Someaspojen yleistyessä, ne ovat monelle asiakkaalle mieluisin ensisijainen asioiden hoitokanava. Silti yrityksille ne ovat liian usein ylivuotokanava huonosti toimivalle perusasiakaspalvelulle. Sellaiselle ”asiakaspalvelulle”, jossa ollaan tyypillisesti vieläpä hiljaa monikanavaisesti.

Koita tulevana vuonna tulla kaapista ihmisenä, tuntea tarina ja läikyttää sydämiä. Sillä pääsee kanavariippumattomasti parempiin tuloksiin. Synnyttämäsi fanit kyllä hoitavat jakelun.